Nyårslöften och nyår

Review från förra årets nyårslöften/mål: 

2021 Bli med djur. Detta hände ju absolut inte, förutom att jag fick oinbjudet tripps på mina blommor. Men vet inte hur jag ska ha tiden till djur just nu TYVÄRR. Det får bli ett livsmål istället för dom kommenade nyåren.
Få ett stabilt boende (less på att ha möblerade, dyra, 2 hand, korttidskontrakt). Denna gick ju väldigt bra!!! Bott på lindholmen i min studentlägenet sen april och trivs så bra med mitt EGNA hem med EGNA möbler, även om det inte är tillsvidare är det MITT tills jag är klarpluggad. 

sluta tvivla och skärpa sig. I kinda did??? Med tvivla var det att jag varannan dag ville hoppa av min utbildning, byta stad, velade med allt? Tror det var första-terminen-nerves. Jag vill fortfarande hoppa av i perioder pga stress och det är mycket - men det är enbart pga min stresshantering är oexisterande, jag ÄLSKAR utbildningen och nu är jag halvvägs igenom!? sinnes? Tiden går ändå FORT nu känner jag. Att byta stad är väl... fortfarande ish en grej men jag vill vara i Göteborg till utbildningen är klar. Det hjälpte att få ett boende, komma närmre stan och inte vara isolerad på en ö, kunna umgås mer med vänner. Jag blev stabilare, jag skärpte mig (klippte mig och skaffade jobb, ordentlig som man är nu)

Ha KUL.  För ett pandemiår tycker jag det gick väldigt bra??? Åkte på tre fjällvandringar i somras, sparade ihop pengar till ROLIGA grejer och inte bara ... krogen.... det har varit lite spelningar (när allt öppnade) quiz, fest, klättrade i trädtoppar, åkte på roadtrip till Höga kusten, var på Gotland, spa:at och varit ute en massa. Så himla många nya grejor? 
 
Hur såg mitt nyår ut från 2021-2022?
 Jo! Fredrik och jag åkte skidor!!! Det var en första för mig, så kändes väldigt gött att spendera sista dagen på året lära sig något nytt. Jag vär jättenervös och rädd pga visste jag skulle ramla mycket, göra illa mig, var nervös för liftarna och att köra över barn. 
Var superfint väder iallafall och det värsta var snabbt avklarat för dagen: Ramlade när det var min tur i släpliften <3 och blockerade för alla <3 medan liftarna bara fortsatte slå över mig <3 liftvärdarna fick springa och släääpa upp mig på benen igen. Då hade jag skämts så mycket det inte fanns någon skam kvar i kroppen vilket var tur för jag brydde mig knappt om att ramla och vara den störiga i backen
Fredrik var då min skidlärare, lärde mig hur man svänger, hjälpte mig gång på gång på gång när jag välte omkull i dom gröna backarna. SYND för honom som faktiskt kan åka att han behövde mest stå och vänta på mig hela tiden hahah??? I slutet på dagen orkade jag knappt ta mig upp när jag ramlat. Och det blev mer och mer för backen var ren is så det gick inte att bromsa. Har jag blåmärken överallt? Ja. Bröt jag något? Nej! 
Fin utsikt från kungsberget!!! 
Är så imponerad av folk som kan ta dom svarta backarna, alla barn som åker fort och dom coola kidsen i snowbord hopp-parken? wow. imponerad av min pojkvän som kan åka snabbt. imponerad av mig själv jag (trots några frustrationstårar) fortsatte ta mig ner i blå backe medan folk swishade förbi mig som ramlade konstant. 
SKIDOr ÄR ÄNDÅ EN COOL GREJ + älskar alla som jobbade där som snällt hjälpte mig (ha-ha)
Vi kom hem och hade en hemma after ski, fixade oss snyggt, jag tog en kaffe-contreau för att vakna till lite, skidåkning/ramla runt i sju timmar är OTROLIGT utmattande så behövde en boost. Sen dracks det rödvin, rosé, bubbel (lyxade med ÄKTA champangne?) och annat. Det blev classic mat tema med skagentoast, viltskav (med ostronskivling och strimlad filébitar) med klyftisar, och en pepparkakscheesecake med granatäpple och apelsin på. all vegan as usual.  Väldigt gott!! Vi spelade spel och flipper och pussades in det nya året. Somnade väl tio minuter efter tolvslaget och har än idag träningsvärk i hela kroppen från skidorna. 
 
Nyårmål inför 2022:

Selfcare year!!!!!!! Alltså inte för häva ur all ångest här men :) man har ju inte mått superbra ändå mentalt :) Jag övertänker, blir stressad, inbillar mig dumma grejor och agerar på det och impulsivar mycket :) så försöka ta tag i terapi? försöka hitta lite vardagslugn mer än dom här stora grejorna se fram emot. Som self care tänker jag mindre alkohol (pga får alltid sån ångest dagen efter och är OFTAST inte värt det tbh), unna mig roliga grejer som (som är lite av mitt andra nyårlöfte), bli bättre med mat och laga från scratch och tänka lite nyttigare (inte förbud och skippa chips osv men mer.. få i mig alla vitaminer och ja).

men också! PLANERA STORA GREJOR ATT SE FRAM EMOT!!  Tänker mig detta som årsplan: jag fyller 25 i år (delvis drf och ta tag i terapi, blir ändå vuxen på riktigt då kanske man ska ... va stabil...???? HA LITE SAKER SOM SIN HJÄRNA UNDER KONTROLL) och tänkte fira STORT om pandemin tillåter med en islandsresa (ih). Vill till Bavaria alperna med bestie i sommar. Vill vandra fjällräven classic.  Testa nya grejer out of mi comfort zone!

så ha jättekul try new stuff mer ofta, planera in större grejor att se fram emot som delmål att peppa med, self frikkin care. Låter väl ändå som det bästa 2022 kan leverera med?
                                
Sliding into 2022 like
 
 

Kommentera här: