Reykjavik be callin

Hallåj!
Jag har fyllt medel medelålders! Hela tjugofem år! Hjärnan är färdigutvecklat! Konsekvenstänket är klart! 1/4 av livet avklarat och 3/4 to go till döden! Och jag firade med bästa Bryan på bästa ISLAND. Alltid velat åka och kändes som det enda valet nu till min födelsedag särskilt när pandemin är "över" (ok).
Vi körde intensiv tors-mån weekend som var fullbokat med utflykter och äventyr. Eftersom vi båda är töntar utan körkort så var vi inbokade på guidade turer men tbh HUR SKÖNT? Alltså guiderna var så trevliga och roliga, gav funfacts och höll koll på oss så vi inte skulle dö (info om stormar och vågor, lava osv, sånt jag absolut inte hade haft koll på själv?) 
SÅHÄR såg våra dagar ut: 
Vi började med att åka tåg till Danmark och flyga därifrån, lång resa men hypen var på TOPP. Vi råkade glömma äta på 14 h så när vi kom fram till Reykjavik höll vi på att dö och svimma och hittade inte vårt hostel som var gömt under den stora kyrkan mitt i stan. Vårt rum var väldigt... early 00 europe vibe med någon dyi målning av pulp fiction på väggen. Reykjavik var inte som jag trodde det skulle se ut, antingen var husen väldigt moderna gråsvarta lådor (you know the type) eller så var det väldigt slitna hus. men vart man än tittade såg man snöiga berg som omringade staden. DÖR för berg. 
Första dagen hade vi en heldag till södra delen av ön. Vi började med Skogafoss, vattenfall numero uno! Jag sKREK när jag såg det från bussfönsret. Aldrig vart så peppad. Vi blev dyngsura av vattnet och såg hur fiskmåsar satt och kurade två och två i berget. 
Vi åkte därefter till en glaciär. Stora isberg/isflak som flöt omkring i vattnet. Fick klimatångest gånger en miljon av den svarta isen. Tänkte på albedo och hur mycket värme som fastnar i isen och håller inne den. reflektion. höjda temperaturer. hur mycket den smälter per år. Det var några meter. Va bra man mådde. Men ja, tur man hann se en glaciär i sitt liv innan det är försent och allt brinner? I GUESS? 
ANDRA VATTENFALLET!! seljalandsfoss. Det här var nog det sjukaste för man kunde gå bakom det och ta ett litet varv i en grotta? Man blev dyngsur såklart och jag gick runt och kollade efter par som skulle fria för det skulle vart den ulTIMATA platsen. Tyvärr var det inga romantiska par där. Mest gamla människor jag var orolig skulle ramla ner i vattnet. Det var halt men sjukaste någonsin.
Jag har inte supermycket bilder från svarta stranden men den blåste STORM. Vår guide informerade oss att vågorna var 3 m höga och man fick ej släppa blicken från vattnet eftersom tidvattnet började komma in och kunde dra ut en väldigt snabbt. Det blåste även 20 m/s så vi kunde sätta oss i vinden utan att ramla??? Man fick gå baklänges för att inte få all sand i ansiktet som slog en. Vi gömde oss inne på cafét där och åt tårta för skydda oss mot vinden. Sjukt ändå med island är att veganmat är relativt svårt få tag på, men veganskt fika? de finns överallt. 
 
Dag 2. 
Idag red vi islandshästar!!! och chillade i reykjavik centrum och vi pratade om att fixa någon souvenir när vi bestämde oss för att något permanent är ju skoj. En tatuering är ju skoj. Har dom drop in? ja. Det blev Bryans bday-gift till mig??? jag som tänkt att han följt med mig till island var present nog: icke. Inser också att förra året var min present från Amanda en tatuering så nu är det här en tradition att skaffa födelsedagstatueringar! 24 år en cowboyhatt 25 år ett berg. 
 
Verkligen enda nackdelen med island är att en sunkig öl kostar ca 120 kr :) och en drink runt 2-300 :) Så man blir ju inte så full om man inte vill bränna sitt sparkonto eller är manad till att ta ett smslån. Maten vi åt på tapasstället t.ex + en drink blev över 1000 kronor :) för en LUNCH. Men försökte övertala mig det var ok pga semester. + csn fredag. d räddade allt.
 
Dag 3. 
 
THE BIG DAY!! JAG FYLLDE ÅR!!! Vi började med att åka till där de tektoniska plattorna separeras som resulterat i berg och sprickor, det är de olika kontinenternas tektoniska plattor så det är både eurasiens och nordamerikas! Väldigt coolt. Här hittade jag även en vegansk isländsk tröja som jag letat efter i hela staden!?!??! Dom är ju alltid i ull men här, mitten på kontinenterna, där fanns en i bomull. Mitt bästa födelsedagsköp <3 Bor jag i den och låtsas vara en local islänning? Svar ja
Gullfoss!! Ett fruset gullfoss!! ETT BLÅSIGT GULLFOSS! Återigen som vid svarta stranden slutade det med att det blåste så mycket att vi fick brainfreeze och vi gick in och åt tårta på ett café. Men jag fyllde ju ändå år så såklart behövde vi äta tårta (Andra bilden är dock också från svarta stranden. temat e storm i guess)
 
Det jag längtat mest efter hela resan: Geysir parken. Det är nog det konstigaste och mäktigaste jag sett någonsin??? Var tionde minut exploderade den största och kunde skjuta upp vatten mellan 1 m upp till 35 m i luften medan dom små stod och puttrade som små kastruller runt omkring. Dock lukten av ÄGG var ju inte fantastisk, men i can work with that för att få något så ooteeeroligt.
 
Efter att ha frusit hela dagen åkte vi till Secret Lagoon och flöt omkring i geothermal-uppvärmt vatten. Vid stenarna brändes vattnet. Så så skönt. Huden har aldrig vart så len. Också rekomenderar detta framför blue lagoon som 1. är pissdyrt 2. smockfullt :))) (inte för jag vart där men så det verkade) 
På kvällen var vi slutkörda men tog oss ut för att äta Pho (phodelsedag) som är classic bday mat, och sen gick runt på en liten söndagsbarrunda för att dricka ööööl
 
 
Resans mest nämnda catchphrases: Rather dead than worry!!!, WOW, koLLA ETT BERG!! WOW, WOAHHHH, koLLA ETT VATTENFALL!! HUR FINT!! ORIMLIGT RIMLIGT!!!!

Kommentera här: